UNFAIR COMPETITION IN IMPORT E-COMMERCE: A STUDY ON THE UNIVERSITY PUBLIC PURCHASE DECISION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54372/pc.2024.v19.3713

Keywords:

Unfair competition, e-commerce, university public, dumping

Abstract

Considering the growth and maturation of Brazilian e-commerce promoted by COVID-19, even more so with regard to import e-commerce, and the concern that offers in this segment are supported by unfair trade practices, it was defined as general objective for the present study: to identify whether unfair competition in import e-commerce influences the purchase decision of the university public. As specific objectives were defined: to investigate the factors that influence the purchase decision of the university public, to identify the understanding about e-commerce and unfair competition. The research sample comprised students of the Higher Course in Foreign Trade at a public educational institution located in the Western Region of Greater São Paulo. The methodology is based on a survey research, with a quantitative approach, using a Mooring Matrix and the Likert scale for the elaboration and collection of data through an electronic questionnaire. A descriptive analysis of the collected data was carried out,which led to the conclusion that unfair competition influences the purchasing decision of the university public, although it is not a determining factor.

Author Biographies

Givan Aparecido Fortuoso da Silva, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Doutorando em Economia Política Mundial na Universidade Federal do ABC - UFABC. Possui Mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2001). Atualmente é professor da Faculdade de Tecnologia de Barueri – Fatec Barueri (CEETEPS - Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza), já tendo lecionado em cursos de graduação e pós-graduação em instituições como Mackenzie, PUC-SP, UNINOVE, FIT, Faculdades Senai, S entre outras. Atuou, também, como consultor pela Associação Brasileira de Consultoria e Assessoria em Comércio Exterior – Abracomex. A área de Negócios Internacionais é a sua área de interesse de ensino e pesquisa, tendo como temas principais: empreendedorismo internacional, internacionalização de empresas brasileiras, políticas públicas para o desenvolvimento da atividade de comércio exterior e a internacionalização das empresas brasileiras.

E-mail: givan.silva2@fatec.sp.gov.br

Karoline Ferreira dos Santos, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior em Comércio Exterior da Fatec Barueri.

E-mail: karoline.santos5@fatec.sp.gov.br

Kátia Kitazima, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior em Comércio Exterior da Fatec Barueri.

E-mail: kkitazima@gmail.com

Letícia Moraes Lima Trindade, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduada no Curso Superior em Comércio Exterior da Fatec Barueri.

E-mail: leticia.lmoraes@outlook.com

Lucas da Silva Ribeiro, Faculdade de Tecnologia de Barueri - Fatec Barueri

Graduado no Curso Superior em Comércio Exterior da Fatec Barueri.

E-mail: lucasr006@gmail.com

Published

2024-10-04

How to Cite

Aparecido Fortuoso da Silva, G., Ferreira dos Santos, K. ., Kitazima, K. ., Moraes Lima Trindade, L. ., & da Silva Ribeiro, L. . (2024). UNFAIR COMPETITION IN IMPORT E-COMMERCE: A STUDY ON THE UNIVERSITY PUBLIC PURCHASE DECISION. Perspectivas Contemporâneas - Contemporary Perspectives, 19(1), 1–27. https://doi.org/10.54372/pc.2024.v19.3713

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