ROLE TRANSITION FROM TEACHER TO TEACHER-MANAGER:

a study with coordinators of graduate courses at a Federal Institution of Higher Education

Authors

  • Cinthia Moura Frade Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Ana Lúcia de Araújo Lima Coelho Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Mariana Ferreira Pessoa Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Lucas Andrade de Morais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB

DOI:

https://doi.org/10.54372/pc.2024.v19.3619

Keywords:

Professor-gestor, Coordenador de Curso, Pós-graduação

Abstract

This article aimed to understand the process of transition from the role of professor to professor-manager of course coordinators who work in the postgraduate context. The research is characterized as qualitative, field and exploratory. Thematic oral history was used as a method, with 15 (fifteen) coordinators of graduate programs at a Federal University of Higher Education as research subjects. The data collection instrument used was a narrative interview script and, to carry out the analyses, the analytical developments proposed by Alves and Blikstein (2006) on narratology were taken into account. Most of the teacher-managers' narratives draw attention, as they demonstrate a lack of interest in management positions, thus revealing course coordination as an unwanted function, since, in most cases, the teachers assumed these functions due to the unavailability of other people and participated in a “rotation” system. In addition, the narratives showed a limitation in the formation of the subjects, since only one interviewee pointed out having a course in the management area and, still, the majority highlighted having assumed the function without having received managerial training, and, in some cases, previous experiences of these subjects, aspects that influenced the transition from the role of teacher to teacher-manager. Therefore, these findings allowed reflecting on the importance of investments by the institution that can better prepare and train professors for university management.

Keywords: Teacher-manager. Course coordinator. Postgraduate studies.

Author Biographies

Cinthia Moura Frade, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Marketing pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Graduada em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Membro do Núcleo de Estudos em Aprendizagem e Competências (NAC) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Possui interesse nos seguintes temas: Gestão de Pessoas, Gestão Pública, Empreendedorismo, Gestão por Competências, Aprendizagem Gerencial, Prática Docente. 

E-mail: admcinthiafrade@gmail.com

Ana Lúcia de Araújo Lima Coelho, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutora em Administração e Turismo pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI); Mestre em Administração e Bacharel em Ciências Contábeis ambas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora Associada vinculada ao Departamento de Administração da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), desde 2013, com atuação no Curso de Administração (CADM), e nos Programas de Pós-graduação em Administração (PPGA/UFPB) e Pós-graduação em Gestão Pública e Cooperação Internacional (PGPCI/UFPB). Vice-Coordenadora do Curso de Administração da UFPB (Gestão 2017-2019). Atual membro-pesquisadora do Núcleo de Estudos em Aprendizagem e Conhecimento (NAC/UFPB). Líder Tema 5 "Aprendizagem e Formação Acadêmica" / Divisão Acadêmica Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade - EPQ/ANPAD (Triênio 2015-2017). De 2004 a 2013 foi Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Economia da Universidade Federal do Acre (UFAC). Coordenadora do Curso de Ciências Contábeis da FIRB, atual U:Verse Centro Universitário no Acre (2002-2004). Interesse nas temáticas: 'Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade'; 'Prática Docente'; 'Metodologias Ativas'; 'Educação para Sustentabilidade'; e 'Liderança Sustentável Educativa'. 

E-mail: alalcoelho@gmail.com

Mariana Ferreira Pessoa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela Universidade Federal da Paraíba (2020). Especialista em Docência no Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Ceará (2018). Bacharela em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (2013). Atuou como Professora Bolsista do Curso de Operador de Caixa do Programa ParaíbaTec da Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (2020). Atuou como Professora Temporária do curso de Administração na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) - Campus Pau dos Ferros (2020-2022). Atualmente é Professora Substituta no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB) - Campus Cajazeiras nos cursos de Análise e Desenvolvimento de Sistemas; Integrado em Eletromecânica; Meio Ambiente - Proeja.

E-mail: marianafepessoa@gmail.com

Lucas Andrade de Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB

Doutor em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestre em Ambiente, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Especialista em Direito Administrativo e Gestão Pública (FIP). Especialista em Educação em Direitos Humanos (UFPB). Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (2014). Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Pesquisador no Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino de Texto (GPET/UERN) - Linha de pesquisa "Argumentação, identidade, cultura local e sala de aula: estudos sobre processos retórico-argumentativos e ensino da argumentação", Direitos Humanos, Educação e Meio Ambiente (IFPB) e ENSINO: TEORIAS E PRÁTICAS NA EDUCAÇÃO BÁSICA (IFPB). Possui interesse nos seguintes temas: Educação e Metodologias de Ensino, Direito Administrativo, Direitos Humanos, Direito Socioambiental, Direitos Culturais, Direito e Humanidades (Law and Humanities), Direito & Literatura (Law and literature), Gestão Pública, Administração Pública, Políticas Públicas, Gestão Socioambiental, Ciências Ambientais, Argumentação, Linguagem jurídica, Linguagem nas Organizações, Discurso Jurídico, Discurso Organizacional, Pragmática, Literatura, linguagem e humanidades, Artes e humanidades.

E-mail: lucasmorais7@gmail.com

Published

2024-02-23

How to Cite

Frade, C. M., Coelho, A. L. de A. L., Pessoa, M. F. ., & Morais, L. A. de . (2024). ROLE TRANSITION FROM TEACHER TO TEACHER-MANAGER:: a study with coordinators of graduate courses at a Federal Institution of Higher Education. Perspectivas Contemporâneas - Contemporary Perspectives, 19(1), 1–19. https://doi.org/10.54372/pc.2024.v19.3619

Issue

Section

Complete Article or Original Article