Análise das tendências do mercado de chá no Brasil

um estudo de caso das estratégias aplicadas pela empresa Tea Shop

Authors

  • Ana Carolina Sanches Fernandes INJC/UFRJ
  • Fábio Francisco de Araujo INJC/UFRJ
  • Renato Augusto da Silva Monteiro INJC/UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.54372/pc.2023.v18.3474

Keywords:

Mercado de chá, Estudo de caso, Tendências de mercado, Bebidas não-alcoólicas

Abstract

Tea is an ancient drink, which has been incorporated in an increasingly expressive way in the most different cultures and consumption occasions, establishing itself as the second most consumed beverage in the world. However, in Brazil, there is still little scientific research dedicated to understanding market issues and the trends involved in drinking practices. Therefore, the objective of this study is to analyze how the main trends that permeate the Brazilian tea market are implemented by the largest gourmet tea chain in the country, the Tea Shop. This study is characterized as an exploratory research with a qualitative approach, using the case study method with multiple sources of evidence collection, namely: document analysis, physical artifacts, direct observation and in-depth interviews with the company’s Chief Executive Officer in Brazil and the sellers of the sales points visited. Data triangulation was used, together with content analysis for the treatment of the collected material, having revealed the approximation with the customer as one of the main means for the application of the company's strategies, as well as the offer of differentiated sensory experiences and the maintenance of the exclusive character of the products, which have quality as their main attraction. Initiatives that combine personalization, innovation and convenience were also identified as an expressive mean of adapting to market demands, which presents the development of exotic and local flavors allied to the practice of sustainable actions as opportunities.

Author Biographies

Ana Carolina Sanches Fernandes, INJC/UFRJ

Graduada em Gastronomia pela UFRJ. Técnica em Farmácia pelo IFRJ. Pesquisadora do mercado de bebidas com foco em sustentabilidade e gestão. e-mail: carolsanches64@gmail.com

Fábio Francisco de Araujo, INJC/UFRJ

Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: fabiofdearaujo@gmail.com

Renato Augusto da Silva Monteiro, INJC/UFRJ

Professor do Instituto de Nutrição Josué de Castro da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui doutorado em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2017), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2011) e graduação em Turismo pela Fundação Educacional São José (2005). Atua como docente de Bebidas do Curso de Gastronomia do Instituto de Nutrição Josué de Castro da UFRJ. Possui interesse nos seguintes temas de pesquisa: Gastronomia, sociedade e redes sociais; mercado e marketing de bebidas; usos sociais das bebidas; distinção e formação do gosto. Atualmente é coordenador do projeto de extensão TransGarçonne da UFRJ voltado para a inserção de pessoas transgêneras no mercado de trabalho (Gastronomia/Bebidas). E-mail: renatomonteiro@nutricao.ufrj.br

Published

2023-07-17

How to Cite

Sanches Fernandes, A. C., Francisco de Araujo, F., & Silva Monteiro, R. A. da. (2023). Análise das tendências do mercado de chá no Brasil: um estudo de caso das estratégias aplicadas pela empresa Tea Shop. Perspectivas Contemporâneas - Contemporary Perspectives, 18(1), 1–19. https://doi.org/10.54372/pc.2023.v18.3474

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